// A Girl's
Konnichiwa!

Hai,My Name is Adzra Zakiya Rana,Call Me Kiya For short. Student at SD Juara Cimahi, Grade sixth. Okay,Babay!


Diary About Linkies Stuff


Other Site

Facebook : Adzra Zakiya Rana
Twitter :@AdzraZakiya
Wait Up :)
Wait Up :)


Big Clap

Template: Adzra
Blogskin :Kiya Blogskin’s
Basecodes: Yaya
Others:   


Hikmah Dari Cerita #1

Assalamualaikum~
Save Atau Pakai? Credit!

Bagaimana Puasa korang? Batal berape hari? Kalau Saya sebagai Owner disini,Batal 3 hari . Oye,Mudik ta,Mudik Kemane? Eid Mubarak ya! Okay lah, Dari pada banyak cakap,langsung je ke topic kita.

So, Korang pasti tau lah,Lebaran itu banyak sekali orang yang silaturahmi kadang ade pula yang bagi-bagi THR . Begitu pula dengan saya. Banyak orang yang silaturahmi kat rumah saya. Saye senang betul ketika melihat saudara sekaligus sahabat saya datang. Saye sambut die dengan gambira.

Sewaktu itu,Datang pula teman saya. Ia mengajak saya Main,Tau sendiri bukan? Kalau lebaran itu,Saye paling anti yang namanya bermain sebab saya dan keluarge sedang sibuk.Begitupun dengan korang. Mau tak mau saya main dengan die. Pasitu,Waktu saye,Saudare saye Fitri en then Teman saye ber silaturahmi kepade nenek saye,Dia bilang ke Fitri. "Teh Fitri,Kiya jikalau punya anak namanya DyRa". Shock lah saya. Kenape dia cakap macam tu? depan saudara saya pula.

Sok tau die! saya marah lah disitu,Saya pulang langsung ke rumah. Tanpa memperhatikan teman saya yang sok tau itu. Fiyuh,Lega,Ah,Teman saye mane? Dia dah pulang kerumahnye,dan paling langsung ngadu ke Ibunye. Ah,Korang mesti tau,Dia ini anak Manje. Kemane mane,Manje,main pun harus dianter oleh ibunya.

So,Hikmah dalam Kisah ini adalah :

Jagalah Lisan dan Perbuatan kita,Jangan sampai menyakiti orang lain dengan sepatah duapatah kata. Seperti pepatah "Mulutmu adalah Harimaumu". Jadi,Mulut/Lisan plus perbuatankita mesti kita jaga.
Quotes by -Kiya- 

Kay,Semoga Korang yang Beriman yang membaca entry ini tidak mengalami. Dan yang suka Sok Tau semoga dibuka hatinya oleh Yang Maha Kuasa,Allah SWT.

Wassalam~

Label: , , ,



Older Post | Newer Post